Delfi Rally Estonia
Ralli algab
00
päeva
:
00
tundi
:
00
minutit
:
00
sekundit
Fia WRC Autosport

Urmo Aava: “Uutmoodi mõtlemine aitab tuua maailma ralliparemiku Eestisse võistlema.”

Autoralli maailmameistrivõistlused ehk WRC sari on Eestit maailmas hästi tutvustanud. Eesti sõitjad on olnud läbi aastate pildis ja Ott Tänaku ning Martin Järveoja viimaste aastate edu ja MM-sarja liidrikohal olemine on seda jõuliselt suurendanud. Sarnaselt Eesti sõitjatega on ka Eestis toimuva Shell Helix Rally Estonia korraldajad seadnud endale eesmärgi teha Eestis maailma parimat rallit ja tuua siia WRC etapp. Märtsi alguses astuti selles suunas suur samm edasi, kui kirjutati alla koostööleping WRC sarja promootori tegevjuhi Oliver Cieslaga. Lepingu kohaselt toimub 2019. aastal Eestis ametlik WRC promotsiooniralli. Tegu on esmakordselt maailmas kasutatava formaadiga, mis võimaldab 12.-14. juulil tuua Lõuna-Eestisse autoralli maailma tipud eesotsas Toyota Gazoo Racing WRT esisõitjad Ott Tänaku ja Martin Järveoja, kes võitsid Shell Helix Rally Estonia eelmisel aastal. Seda oli tunnistamas pea 40 000 rallifänni nii Eestist kui välisriikidest.

Eesti Vabariigi valitsuse otsus, toetada Shell Helix Rally Estoniat selle sammu astumiseks 980 000 euroga on äärmiselt oluline ja näitab, et sellise suursündmuse toimumine Eestis on riigile oluline. Teisalt paneb see korraldajatele positiivse pinge, luua sündmus, mis eristuks Eestile omase innovatiivsuse ja uue mõtlemisega teisest autoralli MM-etappidest. Pole saladus, et õiguse eest korraldada Eestis autoralli MM-etappi võitleb Eesti pika traditsiooniga rallidega. Samuti uute tulijatega, mis asuvad suure rahvaarvuga turgudel nagu näiteks Jaapan ja Tšiili. Shell Helix Rally Estonia direktor Urmo Aava räägib järgnevas intervjuus, kuidas Eesti väiksust enda kasuks tööle panna, riigi, eratoetajate ja rahvusvaheliste organisatsioonide usaldusest ja ootustest ralli korraldajate suhtes ning kui reaalne on WRC sarja etapi toimumine Eestis. 

Urmo Aava, alustuseks selgita, mida kujutab endast ametlik WRC promotsiooniralli ja mille poolest see erineb ametlikust WRC etapist?
Selle konkreetse formaadi nimel oleme teinud tööd kolm aastat. Kolm aastat tagasi esitlesime esmakordselt promootorile ideed, et kohaliku taseme rallist liikumisel WRC etapiks peaks olema vaheaste. Promotsiooniralli tähendab, et me saame kasutada nii võistlusliku kui korraldusliku poole pealt samu elemente, mida oleme harjunud nägema WRC rallidel. See tähendab, et Shell Helix Rally Estoniale on kutsutud osalema kõik neli WRC sarja meeskonda, võistlus saab kasutada WRC ametlikku kaubamärki ja läbi WRC promootori turundustegevuse tõuseb teadlikkus Eestist kui atraktiivsest turismisihtkohast. WRC ametliku promotsiooniralli korraldamise õigus on austusavaldus kogu Rally Estonia meeskonnale, kes on sellele pühendanud 8 aastat oma elust. See on märk, et oleme liikunud õigel suunal ja teinud asju õigesti. Need on läinud korda Eesti riigile, WRC sarja promootorile, Rahvusvahelisele Autoliidule FIA, kõikidele WRC tipptiimidele, meie toetajatele läbi aastate ja kõigile piirkonna rallifännidele.

Paljud suured sündmused Eestis on silmitsi olnud sama olukorraga – turg on väike. Mida saame me WRC sarjale pakkuda ja mis on meie eelis?
Esiteks oleme juba paar aastat tagasi võtnud selge seisukoha, et meie turg ei ole ainult Eesti vaid terve Baltikum. Ja nii räägime me juba 6 miljoni inimesega turust, mis on Soomega samas suurusjärgus. Ja kindlasti on meie eesmärk suurendada välisturistide arvu, mis on läbi aastate kasvanud. Kui rääkida Eesti väiksusest, siis nii kummaline kui see ka ei tundu, on see ühtlasi ka meie eelis. See tähendab, et me suudame igas olukorras kiiremini reageerida ja kiirelt otsuseid vastu võtta. Ma ei pea siin silmas ainult ralli toimumise ajal tegutsemist vaid ka ralli ettevalmistusfaasi. 
WRC ametliku promotsiooniralli korraldamine Eestis annab võimaluse nii korraldajale kui ka promootorile ja FIA’le võistlusolukorras testida mitmeid Rally Estonia korraldajate poolseid uuendusi. Pealtvaatajate seisukohast peab muutuma ralli lihtsamini tarbitavamaks. Usume, et kõik need uuendused mõjutavad positiivselt rallisporti kogu maailmas. Väga oluline kõigi osapoolte puhul on see, et selle kõige juures rõhume me tugevalt ralli turvalisusele ja atraktiivsusele. 
Autotootjate ja nende meeskondade jaoks on äärmiselt oluline, et saame pakkuda neile WRC sarjas lisaväljundit, mis katab uue turuosa, Baltikumi. 

Selgita palun, mis on need uuendused?
Meil on täna selge visioon, milline peab välja nägema autoralli tulevikus. Nii korraldaja, sõitja kui publiku vaatenurgast. Kaks väga olulist märksõna: turvaline ja atraktiivne, mida me soovime siduda üheks. Selleks oleme loonud spetsiaalsed pealtvaatamisalad, mida eelmisel aastal esmakordselt tutvustasime. Need on väga hoolega välja valitud, seal on olemas suured parklad, atraktiivne kiiruskatse lõik, hüpete ja kurvidega ja turvalised ning hea vaatega kohad publikule. Nendes kohtades on olemas kõik vajalik alustades toitlustusest ja lõpetades suurte LED-ekraanidega, kust jälgida ülejäänud rallit otseülekandes ja meelelahutus Eesti parimatelt artistidelt. 
Eestit teatakse infotehnoloogia sektoris kui üht uuendusmeelsemat riiki. Meie soov on, et ka rallimaailmas tuleksid mitmed infotehnoloogilised uuendused Eestist. Olgu selleks siis pealtvaatajatele mõeldud äpp, mille abil saab vastused kõigile küsimustele alates majutuse broneerimisest ja rallipassi ostmisest kuni katse vahel navigeerimiseni ja loomulikult ka tulemuste jälgimiseni. Teine osa on võistluste korralduspool, kus saame luua uued IT-platvormid, mis aitavad korraldajat piletimüügi ja kontrolli osas, teenindava personali suunamisega sinna, kus nende vajadus on suurem ja katsetel turvalisuse tagamise osas. Ja on veel kolmas osapool, võistluste juhtimine, millega tavainimesed otse kokku ei puutu. Ka siin näeme uusi võimalusi, mis aitavad muuta ralli turvalisemaks nii sõitja kui publiku jaoks. 

Miks peaks tulema 12.-14. juulil Lõuna-Eestisse, Shell Helix Rally Estoniale?
Lisaks eestlastele on see paljudele meie naabritele lähim koht, kus saab näha autoralli maailma tippsõitjaid ja meeskondi võistlemas. Ott Tänak, Thierry Neuville, Elfyn Evans ja Sebastien Ogier on mõned nimed kelle start Rally Estonial on võimalik. Meie eesmärk on saada Eestisse võistlema lisaks WRC meeskondadele ka nn WRC support klasside WRC 2 ja Junior WRC tugevad sõitjad. Oleme eelmisel aastal teinud palju tööd teedega, kus sõidetakse kiiruskatseid. Nii saame pakkuda WRC sõitjatele Soome MM-ralliga sarnaseid tingimusi ja sellest võidavad ka pealtvaatajad, kes seda spetsiaalsetes publikualades vaadata saavad. 
Aga kiiruskatsed on vaid üks osa suurest rallinädalavahetusest. Me ei ole ennast ilmaasjata tutvustanud kui Baltikumi suurimat autospordisündmust. Rally Estonia toimub korraga mitmes kohas. Tartu, Eesti suuruselt teine linn on meie ralli meelelahutussüdameks. Vormel-1 stiilis kahekorruseline poodium Tartu Raekoja platsil ja seal toimuvad ralli avamine ja lõpetamine on saanud üheks Rally Estonia kaubamärgiks. Tartus ja Elvas toimuvad ka linnakatsed ja Tartus on poodiumi kõrval suurel alal ka autoEXPO, kus saab uudistada erinevat tehnikat. Meelelahtusliku poole pealt on kavas ametlikud rallikontserdid ja Otepääl, Tehvandi staadionil oleval ralli hooldusalal saab näha, kuidas toimetavad mehaanikud. Ja soovitan neil, kellel võimalik, tulla kohale mitte nädalavahetuseks vaid terveks nädalaks, et saada osa Eesti külalislahkusest ja veeta siin mõnusalt aega. 

Shell Helix Rally Estonia 2019 sõidetakse 12.-14. juulil Tartu, Otepää, Elva ja Kanepi teedel ja see on Eesti ja Läti meistrivõistluste, FIA European Rally Cup etapp ja WRC ametlik promotsiooniralli. 

Antud artikkel ilmus ajakirja Life in Estonia kevadnumbris